Kawad Kaki??

MEMBETULKAN BARISAN "Ke kanan ..... Lurus"

Penanda kanan diam. Yang lain langkah* kaki kanan 6 inci ke hadapan dan angkat kaki kiri serta hentak disebelah kaki kanan, kedua - dua tangan lurus dan rapat ke badan. Diam dan kira masa sendiri (2-1). Kemudian palingkan muka ke kanan; melainkan anggota yang nombor satu dalam setiap barisan; serentak dengan itu anggota dalam barisan hadapan angkat tangan ke paras bahu melalui sebelah belakang anggota di kanannya, jari genggam dalam keadaan ibu jari di kedudukan atas mencecah bahu anggota di sebelah kanan. Diam dan kira masa sendiri, (2-1), diikuti dengan hentak kaki "pendek – pendek" sehingga barisan lurus.
Penanda kanan hendaklah diam. Anggota di sebelah kanan barisan tengah dan barisan belakang hendaklah mengangkat tangan sekadar menyentuh bahu anggota di hadapannya. Setiap barisan ini hendaklah berdiri bersetentang dengan anggota - anggota di hadapan. Sesudah barisan lurus, semua diam dan tunggu hukuman pandang depan.

''Pandang......depan'' Palingkan muka ke hadapan dan turunkan tangan ke sebelah rusuk serentak dengan pantas.
Melapor

BERPUSING KE KANAN/ KIRI/ BELAKANG "Bergerak ke kiri, Kiri .......Pusing". Dengan menetapkan kedua-dua lutut lurus, hendaklah berpusing sebanyak 90 darjah ke kiri, di atas tumit kaki kiri dan hujung kaki kanan dengan mengangkat hujung kaki kiri dan tumit kaki kanan. Apabila sampai ke hala yang baru tapak kaki kiri terletak atas bumi menyerong ke kiri dan tumit kaki kanan terangkat. Kedua-dua lutut lurus, badan tegak seperti kedudukan sedia . Keberatan badan di atas kaki kiri. Angkat kaki kanan dan hentak di sebelah kaki kiri dengan pantas kepada kedudukan sedia.

"Bergerak ke kanan , Belakang ......Pusing".
Dengan menetapkan kedua-dua lutut lurus, hendaklah berpusing 180 darjah mengikut pusingan jam ( ikut bahu kanan ) , di atas tumit kaki kanan dan hujung kaki kiri dengan mengangkat hujung kaki kanan dan tumit kaki kiri. Apabila sampai ke hala yang baru tapak kaki kanan terletak atas bumi menyerong ke kanan dan tumit kaki kiri terangkat. Kedua-dua lutut lurus, badan tegak seperti kedudukan sedia . Keberatan badan di atas kaki kanan. Angkat kaki kiri dan hentak di sebelah kaki kanan dengan pantas kepada kedudukan sedia "Menghadap ke belakang, kanan ....... pusing". "Menghadap ke hadapan, belakang ...... pusing" "Tutup Barisan ......Gerak". Barisan hadapan ambil dua langkah ke belakang dan barisan belakang ambil dua langkah ke hadapan. Pergerakannya adalah serupa seperti "Buka Barisan......Gerak".
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Apabila skuad berjalan dalam barisan ke hadapan atau ke belakang (melintang) ketika hukuman buka barisan diberi, barisan hadapan hendaklah jalan terus, barisan tengah hentak kaki dua kali , manakala barisan belakang hentak kaki empat kali dan maju. Kalau hukuman tutup barisan diberi, pergerakan adalah sebaliknya.
MEMBETULKAN BARISAN
"Ke kanan ..... Lurus"

''Pandang......depan''

"Bergerak ke kiri, Kiri .......Pusing". Cepat jalan
"Dari kanan, cepat jalan" Langkah ke hadapan sejauh 30 inci dari tumit ke tumit mulai kaki kanan, dengan memacakkan tumit ke bumi, lutut lurus serta lenggangkan tangan separas bahu, tangan kanan ke belakang, jari genggam, ibu jari di bahagian atas menghala ke hadapan , kedua-dua lengan lurus. Masa berjalan badan tegak, buka dada, serta pandang ke hadapan 200 meter.
(a) Lenggang tangan ke belakang semaksima yang boleh.
Lenggang tangan ke hadapan separas dengan bahu.
(b) Melangkah dengan memacakkan tumit tanpa membengkokkan lutut.
TUKAR LANGKAH Dari Cepat Jalan ke Perlahan Jalan
" Tukar langkah perlahan, perlahan .........jalan"
Hukuman "Jalan" ketika kaki kiri jejak ke bumi. ’Check’ dengan kaki kanan, kemudian hentak kaki kiri di sebelah kaki kanan. Dengan pantas hulur kaki kanan dan terus melakukan pergerakan perlahan jalan.
1. Kedudukan tangan dirapatkan di sisi semasa pergerakan check
BERPUSING KE KANAN SEMASA PERLAHAN JALAN " Menghadap ke hadapan, kanan ...... pusing!"
Hukuman "pusing" diberi semasa kaki kanan jejak ke bumi. Angkat kaki kiri dan hentak di sebelah kaki kanan . Dalam masa yang sama halakan kaki kanan ke sebelah kanan dan terus berjalan.
BUKA BARISAN KETIKA PERLAHAN JALAN
"Buka……… Barisan" Hukuman "Barisan" diberi atas kaki kiri, angkat kaki kanan dan letak di sebelah kaki kiri ( seperti perbuatan hentak kaki perlahan) diikuti dengan hentak kaki kiri dalam masa yang sama julur kaki kanan dengan pantas.
1. Ini untuk barisan tengah manakala barisan depan terus perlahan jalan.
2. Bagi barisan belakang, pergerakan angkat kaki kanan dan kiri berterusan
sebanyak 4 kali
"Pandang ….. kanan" Hukuman diberi atas kaki kanan. Langkah kaki kiri, dalam masa yang sama palingkan muka ke kanan dengan pantas.
"Pandang …… hadapan" Hukuman diberi atas kaki kanan. Langkah kaki kiri, dalam masa yang sama palingkan muka ke hadapan dengan pantas.
TUTUP BARISAN KETIKA PERLAHAN JALAN
"Tutup……… Barisan" Perbuatan sama sebagaimana di atas, kemudian barisan hadapan melakukan perbuatan sebagaimana barisan belakang sama buka barisan. Manakala barisan belakang terus berjalan seperti biasa dan barisan tengah tidak berubah.
BERPUSING KE KIRI SEMASA PERLAHAN JALAN " Bergerak ke kiri, kiri ...... pusing!"
Hukuman "pusing" diberi semasa kaki kiri jejak ke bumi. Angkat kaki kanan dan hentak di sebelah kaki kiri . Dalam masa yang sama halakan kaki kiri ke sebelah kiri dan terus berjalan.
"Tukar langkah cepat, cepat jalan" Hormat ke kanan Ketika Berjalan
"Hormat ke kanan .........hormat"
Hukuman Hormat diberi ketika kaki kiri jejak ke bumi. Check atas kaki kanan dan langkah kaki kiri ke hadapan, pada masa yang sama bawa tangan kanan ke kedudukan hormat dan palingkan muka ke kanan atau kiri dengan pantas. Langkah kaki kanan, kiri, kanan (Turun tangan dan palingkan muka ke hadapan).
Langkah kaki kiri dan terus berjalan dalam cepat masa.
Kiraan masa : Check – hormat – 2 – 3 – potong – lenggang.
MEMBERI HORMAT KE HADAPAN KETIKA BERJALAN
"Hormat ke hadapan .......... hormat ."
Diberi serupa dengan hukuman " berhenti ", skuad hendaklah berhenti, hormat ke hadapan, turun tangan kemudian hormat sekali lagi , turun tangan, pusing ke belakang, berjalan dengan cepat jalan (semua anggota mesti melakukan perbuatan di atas termasuk penanda kanan).
TUKAR LANGKAH DALAM MASA CEPAT JALAN "Tukar langkah masa berjalan, tukar ............langkah"
Hukuman " tukar" diberi semasa kaki kanan jejak tanah.
Hukuman "langkah" di beri atas kaki kiri
Hentak kaki kanan di sebelah kaki kiri,
Hentak kaki kiri disebelah kaki kanan
Langkah kaki kanan ke hadapan dan terus cepat jalan.
HORMAT SELAKU MENERIMA SIJIL
"Selaku terima sijil, Hormat ke hadapan .......... Hormat"
Diberi serupa dengan hukuman " berhenti", skuad hendaklah berhenti, hormat ke hadapan, turun tangan satu langkah kaki kanan ke hadapan dan hentak kaki kiri di sebelah kaki kanan seperti kedudukan sedia. Hulurkan kedua-dua tangan dalam keadaan siku lurus. Tangan kanan atas tangan kiri, tekup (tidak ditepuk) dan tarik ke dua-dua belah tangan ke sisi, kemudian langkah kaki kanan ke belakang hentak kaki kiri di sebelah kaki kanan, hormat sekali lagi , turun tangan, pusing ke belakang, berjalan dengan cepat jalan.
TUKAR LANGKAH Dari Cepat Jalan ke Perlahan Jalan
" Tukar langkah perlahan, perlahan .........jalan"
Hukuman "Jalan" ketika kaki kiri jejak ke bumi. ’Check’ dengan kaki kanan, kemudian hentak kaki kiri di sebelah kaki kanan. Dengan pantas hulur kaki kanan dan terus melakukan pergerakan perlahan jalan.
1. Kedudukan tangan dirapatkan di sisi semasa pergerakan check
BERPUSING KE BELAKANG SEMASA PERLAHAN JALAN " Bergerak ke kiri, belakang ..... pusing"
Hukuman pusing diberi semasa kaki kanan jejak ke bumi, angkat kaki kiri letak di sebelah kaki kanan dalam keadaan menghala ke kanan, angkat kaki kanan menghala ke kanan dan letak di sebelah kaki kiri, angkat kaki kiri dan hentak di sebelah kaki kanan. Dengan pantas hulurkan kaki kanan dan terus perlahan jalan.
"Tukar langkah cepat, cepat jalan" Hukuman "cepat" atas kaki kanan, "jalan" atas kaki kiri dan terus melakukan cepat jalan. BERPUSING KE BELAKANG SEMASA CEPAT JALAN " Bergerak ke kanan, belakang ........... pusing! "
Hukuman pusing diberi semasa kaki kanan jejak ke tanah, ’check’ kaki kiri, tarik kaki kanan di belakang tumit kaki kiri dalam keadaan menghala ke kanan (in), hentak kaki kiri di sebelah kaki kanan, hentak kaki kanan di sebelah kaki kiri, hentak kaki kiri di sebelah kaki kanan. Dengan pantas langkah kaki kanan dan terus berjalan (maju).
BERPUSING KE KIRI SEMASA CEPAT JALAN " Menghadap ke belakang, kiri ....... pusing! "
Hukuman "pusing" diberi semasa kaki kanan jejak ke tanah. Langkah kaki kiri dan angkat kaki kanan hentak di sebelah kaki kiri . Dalam masa yang sama halakan kaki kiri ke sebelah kiri dan terus berjalan.
" Menghadap ke hadapan, belakang ....... pusing! "
HENTAK KAKI, MAJU DAN BERHENTI DALAM CEPAT JALAN ’’Hentak........kaki’’
Hukuman diberi semasa kaki kiri jejak ke bumi, ’check’ kaki kanan dan mula hentak kaki dengan kaki kiri.
"Skuad.........henti"
Hukuman diberi semasa kaki kanan jejak ke bumi. Hentak kaki kiri dan kanan.
Terus berhenti
"Skuad akan mara menghadap, dari tengah, cepat jalan

Comments

Popular Posts