Injil Ditemukan di Turki


Assalamualaikum pelayar alam maya??
 "Seiring dengan keyakinan Islam, Injil yang ditemui ini melayan Yesus sebagai manusia dan bukan Tuhan. Injil ini menolak idea dari Tritunggal Kudus dan Penyaliban dan mendedahkan bahawa Yesus meramalkan kedatangan Nabi Muhammad," lapor Daily mel.

Sebarkan info ini untuk didengari oleh orang kristian..

Injil yang ramalan Kedatangan Nabi Muhammad Ditemukan di Turki

Sebuah kitab Injil berusia 1,500 tahun yang lalu yang menyatakan bahawa Yesus menubuatkan kedatangan Nabi Muhammad ke Bumi, telah menarik perhatian Vatican minggu ini.

Paus Benedict XVI dilaporkan telah diminta untuk melihat kitab tersebut, yang telah tersembunyi di Turki selama 12 tahun terakhir, menurut laporan Daily Mail.

Injil, yang dilaporkan bernilai $ 22 juta, dilaporkan mengandungi ramalan Yesus akan datangnya Nabi Muhammad, menteri pelancongan dan budaya Turki Ertugrul Gunay mengatakan kepada surat khabar Inggeris.

"Seiring dengan keyakinan Islam, Injil yang ditemui ini melayan Yesus sebagai manusia dan bukan Tuhan. Injil ini menolak idea dari Tritunggal Kudus dan Penyaliban dan mendedahkan bahawa Yesus meramalkan kedatangan Nabi Muhammad," lapor Daily mel.

"Dalam satu versi Injil tersebut, Yesus mengatakan kepada para muridnya:" Bagaimana Mesias disebut? Muhammad adalah namanya yang diberkati. "

"Dan di tempat lain, Yesus menyangkal menjadi Mesias, mendakwa bahawa ia akan menjadi Ismail, istilah yang digunakan untuk orang Arab," tambah akhbar itu.

Menurut laporan tersebut, umat Islam mendakwa teks, yang banyak dikatakan adalah Injil Barnabas, adalah tambahan dari kitab-kitab Injil yang sudah ada iaitu Markus, Matius, Lukas dan Yohanes.

St Barnabas secara tradisional dikenal pasti sebagai pengasas Gereja Siprus, seorang Kristian awal yang kemudian menjadi rasul.

Gunay mengatakan bahawa Vatican telah secara rasmi diminta untuk melihat injil tersebut, yang Turki dapati semasa operasi anti-penyeludupan polis pada tahun 2000.

Skeptisisme atas keaslian naskhah tulisan tangan kuno ini mula muncul.

Pendeta Protestan Ihsan Ozbek mengatakan versi Injil tersebut dikatakan berasal dari abad kelima atau keenam, sementara St Barnabas hidup pada abad pertama sebagai salah satu Rasul Yesus.

"Salinan di Ankara mungkin telah ditulis oleh salah satu pengikut St Barnabas," katanya kepada surat khabar Today Zaman.

Tapi kecurigaan sebenarnya akan dapat diselesaikan dengan mudah.

Usia sebenarnya dari Injil boleh segera ditentukan oleh kajian ilmiah, profesor teologi Turki Ömer Faruk Harman mengatakan kepada Daily Mail, untuk mengklarifikasi apakah itu ditulis oleh St Barnabas sendiri atau pengikutnya. (Fq / aby)

Comments

Popular Posts