Bubble Tea LoveR ! ! BubBLe Tea LoVeR ! !: Penting! MANGKUK TANDAS: KENCING BERDIRI? BERAK MENCANGKUNG?

Tuesday, April 24, 2012

Penting! MANGKUK TANDAS: KENCING BERDIRI? BERAK MENCANGKUNG?

Views

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَ 

 Assalamualaikum pelayar alam maya??




Sebelum cerita pasal mangkuk tandas, nak cerita pasal cara betul buang air besar. Lebih baik duduk mencangkung daripada duduk masa buang air besar. Sebab, cuba rujuk dalam gambar rajah di atas tu. Tengok perbezaanya semasa duduk dan mencangkung. Kalau duduk, najis tak keluar habis. Kalau najis tak habis keluar, apa akan jadi? Ikut sunnah, masa mencangkung tu, mengiring sedikit ke kiri atau tekan bawah perut sebelah kiri kalau rasa-rasa najis tu degil nak keluar. Mengiring ke kiri memudahkan najis tu keluar dengan lancar tanpa tersekat-sekat.

Kalau buang air kecil pulak, lepas habis kencing tu, bagi yang lelaki tu, silalah berdehem-dehem 3 kali dan yang perempuan, mengurut bahagian bawah perut (bawah pada pusat). Ini kerana untuk memastikan tiada sakibaki air kencing yang tertinggal. Nanti bila dah ambil wuduk, ada pulak terkeluar sikit air kencing. Yang perempuan tu, janganlah kencing berdiri. Tak elok lagi tak sopan.


5 comments:

ciksukaberangan said...

wa'alaikumussalam
betol2 ni... hehe... lagi prefer jamban cangkung
tapi mak ayah da berusia..susah sikit nak cangkung.. da modified jadi jamban duduk~

Cik Dessert said...

hehehe.. cmtu ek..okey ape...xkesah pon sebnrnya..

Zeaf I-sahus said...

info yg berguna~ thanks

Sakura Aihana said...

http://marsgreen.blogspot.com/2012/04/give-away-belog.html hana tag nemo....... hana post pasal ni..tp malu plak...tk jd nak post..hekhek

Pokok Manggis Depan Rumah said...

terima kasih atas perkongsian ilmu dah amalan Sunnah ni.
indahnya Islam, sehingga di dalam tempat buang air pun di tunjukan ajar oleh junjungan MUlia kita Nabi S.A.W.
Pokok Manggis Depan Rumah